Treba alebo netreba obchvat Bratislavy

Autor: Viktor Stromček | 4.12.2015 o 21:00 | Karma článku: 10,21 | Prečítané:  9694x

Priznám sa, že nie som veľkým fanúšikom blogov. Nemám čas ich ani len čítať a nieto ešte písať.  Ale v posledných dňoch a týždňoch som si uvedomil, že na niektoré veci, čo odznejú, treba reagovať. 

Napríklad ma neustále udivuje, ako všetci rozprávajú o tom, ako je veľký diaľničný obchvat okolo Bratislavy predražený. A vedia to dokonca skôr, ako sa otvorili obálky s cenami. Pravda je, že dnes ešte nikto nevie, koľko bude obchvat stáť. Ale niektorí “experti“ už dnes vedia nielen to, že to bude predražené, ale dokonca vedia aj, o koľko to bude predražené. Asi majú vešteckú guľu, lebo inak sa to nedá vysvetliť. Ja sa nebránim diskusii o cene, ale musíme ju najprv vedieť a až potom sa dá o nej rozprávať. 

Druhá vec, čo ma v súvislosti s obchvatom zaujala je fakt, že pravdepodobne si blížiacimi sa voľbami sa nám začínajú politizovať aj vyslovene odborné diskusie. Napríklad tá, či Bratislava potrebuje alebo nepotrebuje diaľničný obchvat a naň nadväzujúcu rýchlostnú cestu R7 v smere od Šamorína. Neviem, či je to iba môj pocit, ale ako keby niekto naznačoval, že Bratislava tento obchvat nepotrebuje, že Prístavný most je v dobrom stave a kapacitne stačí, že zápchy v smere od Šamorína sa rozpustia samé a tranzit cez Bratislavu je plynulý.

Preto som si dal tú námahu a skúsil som hľadať na internete, kto a kedy povedal, že obchvat netreba. A nenašiel som nikoho relevantného. O tom, že obchvat treba postaviť, hovoria všetci politici, tvrdila a rozhodovala v tom zmysle predchádzajúca aj súčasná vláda, tvrdia to odborníci na dopravu a dokazujú to aj čísla zo sčítania dopravy. A hovoria to predovšetkým ľudia, ktorí každý deň stoja v zápchach, či už na Prístavnom moste alebo na radiálach v okolí hlavného mesta. Dokonca aj ľudia, ktorí spochybňujú štúdiu realizovateľnosti tohto projektu, vám na priamu otázku, či obchvat treba alebo nie povedia, že ho postaviť treba. Za seba chcem tiež vyjadriť svoj názor, lebo tu žijem. Obchvat treba. Odkloní tranzit a stiahne na seba aj časť vnútromestskej dopravy, čo zasa odľahčí cesty vnútri mesta. 

Ostáva tak iba jedna otázka. Z čoho obchvat postaviť. Eurofondy do roku 2020 na diaľnice sú minuté. Stavajú sa z nich úseky D1 medzi Žilinou a Košicami a úseky D3 medzi Žilinou a Poľskom. Fakt je ten, že už na to, čo sa stavia a súťažíme dnes, nie je dosť peňazí a štát bude musieť prispieť viac ako bol zvyknutý. Navyše, v rade na peniaze zo štátneho rozpočtu čakajú úseky, ktoré je treba začať bezodkladne stavať. Hovorím napríklad o poslednom chýbajúcom úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami. Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou bude stáť v závislosti od trasovania stovky miliónov eur. Stavať treba aj pokračovanie D3 medzi Žilinou a Poľskom, kritické úseky na R2 na východ aj západ od Zvolena či na R4 v smere od Prešova na Poľsko. Ak si to spočítate, iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát nájsť do roku 2022 viac ako 6 miliárd eur. Je to takmer 18-krát viac, ako je podľa dlhodobých dát štát schopný ročne investovať do cestnej infraštruktúry. 

V priemere má rezort dopravy zo štátneho rozpočtu, príjmov z diaľničných známok, mýta a podobne ročne na výstavbu približne 350 miliónov eur. Každý rok by však potreboval len na výstavbu týchto prioritných úsekov až 900 miliónov, teda o viac ako pol miliardy eur viac, ktorú bude treba niekde nájsť. Podotýkam, že v tejto polmiliardovej „sekere“ ročne nie je zarátaná výstavba obchvatu Bratislavy. Tlieskam všetkým politikom, ktorí hovoria, že to pre nich nebude žiadny problém a verím, že nám pošlú konkrétne návrhy. Ak budú dávať zmysel, určite ich použijeme.

Všetky tieto čísla hovoria o jedinom. Ak sa má niekedy v blízkej budúcnosti postaviť diaľničný obchvat Bratislavy, výstavba cez PPP je jediná možnosť. Pretože si neviem predstaviť nikoho zodpovedného, kto by zastavil výstavbu diaľnic na zvyšku Slovenska, zabrzdil tak rozvoj týchto regiónov a necha ľudí v týchto regiónoch bez šance na nové pracovné miesta alebo rozvoj turizmu. A ako argument by použil, že všetky peniaze, ktoré na cesty má, nasmeruje do najbohatšieho regiónu krajiny. Aj keď je tam najviac áut. Vy áno?

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Real Madrid v šlágri remizoval s Barcelonou, gól strelil v úplnom závere

Otvárací gól strelil Luis Suárez, vyrovnal obranca Sergio Ramos.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.

SVET

Ako Trump za pár dní nahneval dve jadrové mocnosti

Trump sa pustil do telefonátov so svetovými lídrami.


Už ste čítali?